Artwork Management

Allt Du Behöver Veta Om Packaging Artwork Management

Skriven av Joanna Gränström | 2024-jul-04 04:56:14

 

Packaging artwork management är processen att förvalta en varumärkesägares förpackningsdesign över tid. Tänk på det som den tekniska kusinen till design-on-pack - alltid närvarande vid familjemiddagar men inte lika karismatisk som design. Det är mer en strategisk och praktisk blandning av analys och utförande. Även om det inte är i centrum för uppmärksamheten är det avgörande för att få saker gjorda.

Innehållsförteckning

  • Varför behöver jag det?
  • Det bättre alternativet
  • Dags att dela med sig av bästa praxis
  • Packaging Artwork Management Software

 

VARFÖR BEHÖVER JAG DET?

 

Föreställ dig detta: du är på uppdrag att vitalisera en specifik kategori i ditt produktsortiment, som omfattar cirka 200 produkter. Du startar processen genom att engagera din designbyrå, med fokus på att lyfta fram essensen av de 10 bästsäljarna. Efter några presentationer, iterationer och diskussioner väljer du en enastående design och tillbringar några veckor med att finslipa den.

När du når godkännandestadiet ställs du inför ett återkommande dilemma. Medan du uppskattar byrån för deras banbrytande och marknadspenetrerande design, är deras leverans- och implementeringsprocesser röriga och utdragna. Du reflekterar över tidigare utmaningar:

  • Kommunikationsöverbelastning: En oändlig ström av granskningsmail mellan byrån och ditt team, där du agerar mellanhand, med många versioner av de återstående 190 artworken.
  • Svåranpassad design: Design som inte funkar att applicera på alla förpackningstyper och storlekar.
  • Tidsproblem: Viktiga frågor som uppstår för sent i projektets tidslinje.
  • Tryckproblem: Att identifiera tryckrelaterade problem när det är för sent, vilket skapar behov av brandsläckning.
  • Ansvarsproblem: Ingen part är villig att ta på sig ansvaret för misstag.
  • Budgetproblem: De enorma kostnaderna för ineffektiv artworkimplementering, vilket väcker frågor om byråns effektivitet istället för att fokusera på andra mätvärden, såsom marknadspenetration och design.


DET BÄTTRE ALTERNATIVET

 

Det är här den tidigare nämnda strategiska och praktiska kusinen kommer in som det tydliga motgiftet till kaos. Saker kan hanteras annorlunda – effektivt, systematiskt, snabbt och utan att du står i mitten och pekar. Det är kärnan i packaging artwork management.

Föreställ dig detta nu: du kontaktar din packaging artworkbyrå och skickar den kortfattade briefen samtidigt som du mailar designbyrån. En skicklig partner för packaging artwork kommer att förstå de nödvändiga stegen, utföra dem och ta ansvar för både framsteg och resultat:

 

  • De kommer att bjuda in designbyrån (med vilken de har ett gott samarbetsförhållande) till en gemensam artwork management programvara. Där hittar de befintliga artworks att använda som grund, die cuts, tryckspecifikationer som är begripliga för byrån och nytt innehåll uppladdat av ditt team.
  • De erbjuder en sortimentsanalys och översikt, vilket hjälper designbyrån att förstå hela sortimentet i termer av utrymme, storlekar och varianter. De vägleder dig också i att välja en kostnadseffektiv grupp av masterförpackningar för byrån att designa, som täcker hela sortimentet, inte bara bästsäljarna.
  • Under designpresentationer adresserar de tryck- och utrymmesfrågor när de uppstår, samarbetar med dig och byrån för att hitta innovativa lösningar inom ramen för tryckbegränsningarna.
  • Efter godkännande implementerar de de återstående artworken baserat på gemensamt utvecklade tidslinjer och veckoscheman, vilket gör att ditt team kan planera sitt godkännandearbete och dessutom ha utrymme för sina övriga arbetsuppgifter.
  • Om oväntade designutmaningar uppstår, samarbetar de med byrån för att säkerställa att både designerns och din kreativa vision upprätthålls.
  • Hela ditt team kan granska, kommentera och godkänna artworks i ett lättnavigerat packaging artwork management system, metodiskt och med möjlighet att digitalt jämföra revisioner för att verifiera ändringar. Denna process kan ensam spara otaliga arbetstimmar.
  • Som projektkoordinator behåller du full kontroll över projektets framsteg eftersom all information finns tillgänglig i systemet. Medan det kan finnas mindre ändringar kvar att adressera, är majoriteten lösta.
  • Eftersom både tryck- och utrymmesutmaningar adresseras från början godkänns artworks snabbt och skickas till tryck enligt schema. Ditt team kan gå vidare till nästa utmaning, trygga i att allt är korrekt och slutfört.
  • Din packaging artworkbyrå kommer att fortsätta arbeta med produktionen av de packshots som krävs av GS1 (inklusive leverans), granskning, adressering av eventuella problem och godkännande av alla repro- och tryckfrågor. De kan även delta i tryckintag vid behov och säkerställa att dina artworks och packshots lagras säkert i ett organiserat medielager. Allt detta sker på ett ställe, vilket eliminerar behovet av flera plattformar.
  • I slutändan kommer din packaging artworkbyrå att avsluta projektet och bevara all data för framtida referens, långt efter att du har gått vidare till nya uppgifter.

Detta är tillvägagångssättet som Collabra använder, stödd av vårt dedikerade, skickliga team, väldokumenterade metoder och Cway, vår packaging artwork management programvara. Vår nästan 20-åriga historia av strategisk och operativ artwork management, hanterande av tusentals artworks för några av de mest framstående och krävande skandinaviska varumärkena, har etablerat branschens bästa praxis.

 

DAGS ATT DELA MED SIG AV BÄSTA PRAXIS

 

Optimal packaging artwork management kräver strategisk och operativ kunskap, en strukturerad process och specialiserad packaging artwork management programvara. Denna kombination säkerställer att vilket projekt som helst, oavsett storlek, lägger minimal belastning på dig och ditt team medan det utförs säkert, snabbt och kostnadseffektivt.

Låt oss gå in på var och en av dessa aspekter:

 

EXPERTIS

Packaging artwork management kräver expertis inom både designrelaterade aspekter, såsom förpackningsdesign, designarkitektur och varumärkesidentitet, men också själva förpackningen – substrat och tryck samt marknadsregelverk. Det drar också nytta av insikter från erfarna projektledare och koordinatorer som vet vad de ska fråga och när de ska ställa sina frågor. Skickliga experter förstår principerna för effektiv förpackningsdesign, typografi, färgteori och trycktekniker specifika för förpackningar.

 

Process

En strukturerad process är avgörande för att säkerställa konsekvens, kvalitet och compliance inom packaging artwork management. Här är de viktigaste stegen som ingår:

 

 

PACKAGING ARTWORK MANAGEMENT SOFTWARE

 

Ett system för packaging artwork management spelar en avgörande roll i att effektivisera och automatisera olika steg i processen. så här stöds processen:

 

 

SLUTSATS
Även om det finns ett manuellt tillvägagångssätt, erbjuder bästa praxis en mer effektiv metod. Packaging artwork management är en komplex och viktig process som kräver expertis, en väldefinierad process och stöd av specialiserad packaging artwork management program. Genom att integrera dessa element kan företag säkerställa att deras förpackningar inte bara är visuellt tilltalande och korrekta, utan också att teamet överlever projektet och har gott om energi för att engagera sig i nästa. Detta bidrar i sin tur till en positiv varumärkesimage och framgång på marknaden.