Artwork Management

Designfallgropar: Undvik dyra misstag | Collabra

Skriven av Joanna Gränström | 2024-sep-02 05:38:10

ATT SKAPA NY FÖRPACKNINGSDESIGN ÄR SPÄNNANDE. OCH MYCKET ARBETE. VORE DET INTE FANTASTISKT OM DET OCKSÅ BLEV SOM DU TÄNKT DIG TILL SLUT, SÅ ATT ALLT ARBETE VAR VÄRT MÖDAN?

 

Det är långt ifrån alltid fallet. I många, många fall skapar du en fantastisk design bara för att upptäcka att den kommer ut från tryckeriet och ser hemsk ut, eller inte alls eftersom den är omöjlig att trycka.

Vaaaaa? Det är väl lite väl pessimistiskt, säger du. Nog känner väl designbyrån till tryckkraven och ser till att designförslagen kontrolleras för tryckbarhet innan de ens presenteras?

Nej. Om du tittar på byråns projektplan finns det en liten färgad cell som säger "tryckbarhetskontroll" längst ner i planen, precis efter "designgodkännande" eller till och med efter "slutlig artworkproduktion". Låt mig säga detta en gång för alla med stora bokstäver och i fetstil:

DET ÄR FÖR SENT!

 

Vad kan du göra när designen redan är godkänd, och tryckeriet kommer tillbaka med "vi kan inte trycka denna text i alla fyra processfärger" eller "denna gradient kommer att bli randig". Tiden är ute och tryckeriet förväntar sig filerna igår.

Så du släcker bränder. Gör mindre ändringar som gör designen medioker, men åtminstone tryckbar. Ändrar den fina textfärgen till svart och tar bort gradienten.

"Trist, men vad kan vi göra?"
"Vem hade kunnat förutse detta?"

Hah!

 

SJÄLVKLART FINNS DET EN LÖSNING

Och en riktigt enkel sådan.

Implementera print management tidigare. Ge designbyrån en tryckspecifikation som de faktiskt förstår i början av skapandefasen, och låt designen kontrolleras för tryckbarhet kontinuerligt medan den skapas. På så sätt kan byrån skapa en fantastisk design inom tryckbegränsningarna och har tid att göra justeringar på vägen istället för att tillämpa dåliga lösningar i slutet av projektet på grund av tidsbrist.

 

HÄR ÄR NÅGRA EXEMPEL PÅ VAD EN KUNNIG, ERFAREN TRYCKCHEF BORDE KUNNA ÅTERKOPPLA UNDER DESIGNPROCESSEN:

 

 

 


 


 


 

Dessa och ungefär en miljard andra know-how finns i huvudet på en riktig, erfaren och lösningsorienterad print manager, och tillgängliga för dig om du vill undvika de nämnda, onödiga bränderna. Allt du behöver göra är att positionera om den lilla Excel-cellen med print management in i designutvecklingsfasen. Och använda rätt personer.

Happy designing and good luck!