Varumärkesägare är väl medvetna om värdet av sina produkter och den avgörande rollen förpackningen spelar på marknaden. Förpackningen fungerar som den första kontakten mellan varumärket och konsumenten, skapar första intrycket och sätter förväntningarna. Väl genomförd design skiljer inte bara en produkt från andra, utan förmedlar också dess värden och kan starkt påverka köpebeslut. Övertygande förpackningar kan skapa engagemang i sociala medier, vilket leder till organisk marknadsföring genom konsumentengagemang och unboxing-fenomen. Därför är strategiska investeringar i sofistikerad förpackningsdesign en grundsten för att förstärka varumärkesigenkänning, öka kundnöjdheten och i slutändan driva försäljning – vilket gör det till en viktig del av varumärkets framgång.
Innehållsförteckning
Varumärkesägare bör i den bästa av världar fokusera sina ansträngningar på varumärkesstrategi och utveckling av förpackningsdesign. Men insikter från varumärkesägare avslöjar att en betydande mängd värdefull tid går åt till uppgifter som att samordna med leverantörer och kollegor, skapa och sprida innehåll, hantera många filer och feedback samt säkerställa regelefterlevnad och granska artworks.
Kundupplevelser visar att en oproportionerlig mängd tid spenderas på att hantera artworks jämfört med faktisk designutveckling, där godkännandeprocessen för varje artwork tar mellan tre till sju timmar. För vissa innebär hanteringen av artworkproduktion att hela deras arbetsdag uppslukas. Detta inte bara slukar tid utan är också komplext och kräver en omfattande förståelse för att säkerställa att artworken godkänns säkert och återges korrekt.
Det råder enighet om att tiden kunde användas mer produktivt på aktiviteter som driver varumärket framåt, som att lansera nya varumärkesinitiativ och öka försäljningen. Lyckligtvis finns det lösningar som frigör tid och stärker säkerheten utan att kräva en expertis av hela artwork managementprocessen.
Det finns banbrytande metoder som en varumärkesägare kan implementera för att förbättra sin marknadsorganisation:
Att manuellt samordna artworks, innehåll och godkännanden är en betydande tidstjuv. Mycket få saker kan påskynda processen att skapa artworks så effektivt som dedikerad automatiserad artwork managementprogramvara. Denna teknik minimerar manuell samordning genom att införa automatiserade system som strömlinjeformar hela processen. Nyckelfördelar för tidsbesparing inkluderar:
Varje organisation har sin unika uppsättning tidstjuvar. Dessa kan uppstå från olika källor, påverkade av individuella metoder, organisationsstrukturer och genomförandet av oenhetliga uppgifter i en sekvens som hindrar hanteringen av artworks. Ofta kan arbetsflödeshanterare och programvara standardisera artworkprocesshantering och förvänta sig enhetlig efterlevnad. Men detta tillvägagångssätt kan oavsiktligt införa nya ineffektiviteter eller kräva en omfattande omorganisation.
Det finns mindre störande lösningar tillgängliga. I min roll konsulterar jag olika företag, inklusive återförsäljare och varumärkesägare, för att analysera deras organisationsstrukturer innan jag implementerar artworkprocesshantering. Jag undersöker deras organisatoriska arbetsflöden, produktionsprocesser, nyckelbeslutsfattare, resurser etc. och implementerar en artwork managementprocess som integreras sömlöst och sparar tid. Processstegen har redan beskrivits i artikeln ‘Packaging Artwork Management’, och som en extra hjälp på vägen ger jag här några tips baserat på mina erfarenheter:
Enkel process: En process som har potential att fungera för alla är en som är enkel, med minimala steg. Alla bör i princip kunna initiera olika typer av artworkprojekt, och från den punkten blir de sömlöst guidade genom processen av våra artwork workflow managementverktyg.
Tillåt sent inkommet innehåll: Istället för att pressa en organisation, till exempel att påskynda skapandet av ett produktrecept eller förvänta sig att en reglerande myndighet ska tillhandahålla innehåll i tid för artworkskapande – vilket kan störa hela processen eller vara opraktiskt – kan vi arbeta med platshållare för denna information tills den är slutgiltig, vilket undviker förseningar genom att anta ett flexibelt tillvägagångssätt.
Tidig print management: Medan många processer lämnar tryckutvärdering till de senare stadierna av designfasen, rekommenderar jag att införa det i början. Genom att göra detta kan en print manager identifiera element som antingen är otryckbara eller dyra tidigt, vilket gör det möjligt för designbyrån att åtgärda dessa problem omedelbart, snarare än att korrigera problem senare, vilket kan leda till förseningar och kompromissad designkvalitet.
Täck alla behov: Det är ofta nödvändigt att inte bara hantera produktionen av artworks, utan också att säkerställa färgprecision, proofing, skapande av tidiga dummybilder, packshots, mockups etc. Att etablera en process som automatiskt innefattar alla dessa element kan spara koordinatorn en betydande mängd tid. De kan göra en enda beställning som inkluderar alla nödvändiga artiklar, eventuellt göra ett omfattande godkännande och sedan gå vidare, säkra på att de återstående elementen kommer att produceras och levereras utan ytterligare ingrepp.
Sist men inte minst, det finns en betydande mängd tid att spara om du omger dig med experter inom varje del av artwork managementprocessen. Medan du kanske har designexperter på designbyrån, kräver den efterföljande implementeringsfasen helt andra kompetensområden.
Strategiskt innebär det att organisera ditt team för att effektivt hantera storskaliga projekt eller en expanderande produktlinje. Operativt innebär det dedikerad och kontinuerlig implementering, som att digitalt proofa tryckfiler eller samordna med flera tryckerier för att säkerställa färgmatchning över olika förpackningsartiklar i ett projekt.
Genom att engagera artwork managementspecialister kan varumärkesägare rikta sin värdefulla tid mot strategisk varumärkesutveckling och marknadsexpansion.
Effektiv artwork management inom förpackningsdesign är avgörande, eftersom övertygande förpackningar starkt påverkar konsumentens val och varumärkets framgång. Varumärkesägare står dock inför en betydande utmaning: hanteringen av artworks tar en oproportionerlig mängd tid, vilket ofta överskuggar den kreativa processen. Lösningar som dedikerad digital artwork managementprogramvara erbjuder tidsbesparande fördelar genom att automatisera uppgifter och centralisera resurser för att strömlinjeforma hela livscykeln för artworkproduktion. Expertkonsultation inom workflow management kan anpassa processer till en organisations specifika behov, spara tid och låta varumärkesägare koncentrera sig på strategisk varumärkesutveckling och marknadsexpansion. Genom att utnyttja experter och teknik kan varumärkesägare optimera tid och resurser, vilket förbättrar den övergripande effektiviteten och fokuserar på tillväxtdrivande aktiviteter.